Memòria històrica. Espais de la batalla de l’Ebre
La comarca de la Ribera d’Ebre han viscut en la seva pròpia pell un dels moments més trà gics de la història contemporà nia d’aquest paÃs, la Batalla de l’Ebre. Ocorreguda entre juliol i novembre de 1938, a la part final de la Guerra Civil, aquesta tristament famosa batalla, minimitzà tots els conflictes bèl·lics que es coneixien o de què s’havia sentit parlar.
El pas del riu per Miravet de les tropes; els bombardeigs de Flix; la destrucció de les esglésies de Garcia i Benissanet; la voladura del pont de ferro són alguns dels successos més destacables. Actualment s’han recuperat espais decisius en aquesta batalla i ara es poden visitar trinxeres, refugis i monuments, etc.
A la comarca de la Ribera d’Ebre hi ha fins a sis espais històrics visitables, que formen part dels espais de la Batalla de l’Ebre, parlem del Refugi antiaeri de Benissanet, del refugi antiaeri de Flix, de les Trinxeres de Berrús a Riba-roja d’Ebre, del búnquer dels Reguers i del Campament del XVé d’Ascó. A més dels anteriors espais mencionats, el Castell de Miravet i el Castell de Móra d’Ebre, com a fortaleses històriques que han viscut molts conflictes al llarg de la història, també en formen part.












